III edycja
Przy okazji III edycji festiwalu, trwającej od 3 do 11 września 2004 roku, uformowały się trzy bloki programowe, według których pomyślane zostały kolejne edycje: program główny, czyli najważniejsza kompozycja projektów festiwalowych, prezentująca najciekawsze zjawiska artystyczne, również projekty zamawiane i koprodukowane przez festiwal; Łódź festiwal! - prezentacje wszystkich łódzkich środowisk, które utożsamiają się z ideą festiwalu i ukazują Łódź jako różnorodny tygiel artystyczny oraz blok imprez towarzyszących, czyli festiwalowe obrzeża, otwarte na zjawiska z pogranicza działań artystycznych.
III edycja Festiwalu Dialogu Czterech Kultur była wydarzeniem szczególnym ze względu na przypadającą wówczas 60. rocznicę likwidacji łódzkiego getta. W ramach festiwalu pokazano „Dybuka” według Szymona Anskiego i Hanny Krall w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Odbył się również recital grającej w tym spektaklu wybitnej izraelskiej aktorki Orny Porat.
Kulminacyjnym punktem wrześniowego festiwalu był koncert poświęcony twórczości Gii Kanczelego, który miał miejsce w kościele ewangelickim Św. Mateusza. Kompozytor, z pochodzenia Gruzin, od ośmiu lat mieszka w Antwerpii, gdzie jest kompozytorem-rezydentem Królewskiej Flandryjskiej Orkiestry Filharmonicznej. W Łodzi przedstawiono jego dzieło pochodzące z pierwszej połowy lat 90. - „Życie bez Bożego Narodzenia”. Kompozycję wykonała orkiestra kameralna AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Organizatorzy festiwalu i muzycy zadedykowali koncert pamięci ofiar zamachu terrorystycznego w Biesłanie.
Niewątpliwą atrakcją okazał się specjalny projekt obchodzącej 25-lecie grupy Łódź Kaliska. Punktem wyjścia projektu była słynna praca prekursora popartu Richarda Hamiltona z 1956 roku "Co sprawia, że dzisiejsze mieszkania są tak pociągające?". W ramach festiwalu odbył się również osobny cykl prezentacji filmowych (przegląd dorobku wielkich mistrzów kina: W. Hasa, A. Tarkowskiego, V. Schloendorffa, R. Polańskiego).
Tak naprawdę jednak III edycja FDCK rozpoczęła się już w październiku 2003 roku koncertami Waldorfer Kantorei pod dyrekcją Christophera Schonherra z Niemiec, Barucha Finkelsteina, Chóru Dońskich Kozaków oraz Orkiestry i Chóru Filharmonii Łódzkiej oraz Chóru Mieszanego pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego. W ten sposób zrealizowana została jedna z idei organizatorów, by festiwal w Łodzi trwał przez cały rok.
Plakat festiwalu