Foto

Partnerzy tego wydarzenia:
partnerzy tego wydarzenia

powrót10, 11, 12/09/2009

mapa
Miejsce: fabryka Karola Scheiblera (Uniontex), ul. Tymienieckiego 5/7

Ziemia obiecana wg Władysława St. Reymonta, reżyseria: Jan Klata

godz. 21:00
[wstęp: 60 zł]


Ziemia obiecana
według Władysława St. Reymonta
reżyseria i opracowanie muzyczne: Jan Klata
adaptacja: Jan Klata, Sebastian Majewski
dramaturgia: Sebastian Majewski
scenografia i reżyseria świateł: Justyna Łagowska
kostiumy: Mirek Kaczmarek
ruch sceniczny: Maćko Prusak
asystent reżysera: Michał Mrozek
koordynator projektu: Hanna Frankowska, Katarzyna Markowicz
 
występują: Paulina Chapko, Wiesław Cichy, Marcin Czarnik, Marian Czerski, Dominika Figurska, Jakub Giel, Mirosław Haniszewski, Anna Ilczuk, Zdzisław Kuźniar (gościnnie), Michał Majnicz, Michał Mrozek, Edwin Petrykat, Bartosz Porczyk, Ewa Skibińska, Andrzej Wilk, Wojciech Ziemiański
premiera: 10 września 2009
produkcja: Teatr Polski we Wrocławiu
koprodukcja: Festiwal Dialogu Czterech Kultur i Hebbel am Ufer, Berlin
wspoółpraca: Instytut Polski w Berlinie, Goethe-Institut w Warszawie w ramach interdyscyplinarnej inicjatywy kulturalnej PROMISED CITY / MIASTO OBIECANE
 
Nieoczekiwany trop odnaleziony w epistolografii Henryka Sienkiewicza:
 
Drogi Władysławie Stanisławie dwojga imion, z wielką rozwagą  przeczytałem Twoją powieść o ziemi obiecanej. Czułem oddech tego Molocha, który doszedł mnie w moim Oblęgorku. Słyszałeś, że dostałem od narodu dworek, taki prezent. To jakieś kilkadziesiąt kilometrów od Molocha, ale oddech poczułem. Tak wielka siła tkwi w tej powieści. I myślę, że tę wielką siłę wykorzysta sztuka. Może malarstwo. W jakiejś dynamicznej formie ujmie to nasz mistrz Matejko. Albo ta nowa sztuka z ruchomymi obrazami, o którym zapewne już czytałeś. Albo też teatr.
Ja osobiście mam marzenie, żeby moją „Trylogię” [na pewno już czytałeś i wyrobiłeś sobie zdanie] zobaczyć na scenie. I do tego marzenia dodaje jeszcze jedno, żeby ktoś też Twoją powieść zilustrował w teatrze, w kostiumie i w dekoracjach. Życzę Ci tego z całego serca, drogi Władysławie Stanisławie dwojga imion.
I żeby ten przyszły inscenizator na miarę Kotarbińskiego albo artysty Wyspiańskiego docenił wartość twojego przenikliwego  pisania. I spojrzał na Twoją powieść szerzej. I wykroczył poza oczywistą fascynację Molochem. W stronę tych wielkich namiętności i tych wielkich pieniędzy. Tych sum robionych przez ludzi i dla ludzi. Tych milionów, które rozpalają, uszczęśliwiają i niszczą. Bo w tym jest siła Twojej powieści. W pisaniu o tym, co godne podziwu i zarazem nieszczęśliwie małe. Pobudzające i niszczące. O ludzkim szczęściu. A czy możesz sobie wyobrazić szczęście poza pieniędzmi. A życie...? A wolną ojczyznę...?
Z wyrazami szacunku dla Ciebie Henryk Adam Aleksander Pius, czworga imion, Twój orędownik - Sienkiewicz.
 
co wiemy na pewno
 
ziemia obiecana jest na pewno powieścią polskiego noblisty Władysław Stanisława Reymonta napisaną w latach 1897/1898
 
ziemia obiecana jest na pewno powieścią obszerną, w ekskluzywnym wydaniu łódzkiego wydawnictwa Literatura liczy 471 stron
 
ziemia obiecana jest na pewno powieścią interesującą
 
ziemia obiecana każdemu Polakowi na pewno kojarzy się z miastem Łodzią i z filmem Wajdy, chociaż pierwszy sfilmował powieść Reymonta Aleksander Hertz już w 1927 roku
 
ziemia obiecana jest na pewno doskonałym materiałem na przedstawienie teatralne, oczywiście tylko wtedy, kiedy teatr traktujemy jako przestrzeń do istotnych debat publicznych
 
ziemia obiecana jest na pewno przedstawieniem przygotowanym przez Jana Klatę, wraz z grupą stałych realizatorów i zespół aktorski Teatru Polskiego we Wrocławiu i Wrocławskiego Teatru Współczesnego
 
ziemia obiecana jest na pewno przedstawieniem, które zostało zamówione przez Festiwal Dialogu Czterech Kultur w Łodzi, w 2009 roku
 
ziemia obiecana nie jest na pewno przedstawieniem o mieście – molochu, wielkiej, rozrastającej się i dynamizującej Łodzi, i każdym innym
 
ziemia obiecana nie jest na pewno przedstawieniem o narodowych konfliktach polsko – żydowsko – niemiecko – rosyjskich, i każdych innych
 
ziemia obiecana nie jest na pewno przedstawieniem antypolskim, propolskim, antyżydowskim, prożydowskim, antyniemieckim, proniemieckim, antyrosyjskim, prorosyjskim, i każdym innym
 
ziemia obiecana nie jest na pewno przedstawieniem krytykującym bezlitosny wyzysk kapitalistyczny, i każdy inny
 
ziemia obiecana nie jest na pewno przedstawieniem manifestującym idee lewicowe, prawicowe, centrowe, i każde inne
 
ziemia obiecana nie jest na pewno przedstawieniem przewidywalnym, oczywistym, wygodnym, konfekcyjnym, interwencyjnym, publicystycznym, lekturowym, i każdym innym
 
ziemia obiecana nie jest na pewno przedstawieniem długim, krótkim, dynamicznym, monotonnym, i każdym innym
 
więc jaka jest na pewno ziemia obiecana ?
na pewno, to sam wszystko zobaczysz i zrozumiesz, drogi widzu, bez naszych podpowiedzi

 
Jan Klata – (ur. 1973) reżyser teatralny, dramatopisarz. Laureat Paszportu „Polityki” w roku 2005 za „nowatorskie i odważne odczytywanie klasyki, za pasję i upór, z jakim diagnozuje stan polskiej rzeczywistości i bada siłę narodowych mitów”. Ogromnym sukcesem okazała się Sprawa Dantona Stanisławy Przybyszewskiej, zrealizowana w Teatrze Polskim we Wrocławiu, za którą otrzymał wiele nagród. Jego najnowszym przedstawieniem jest Trylogia według powieści Henryka Sienkiewicza w Starym Teatrze w Krakowie.