Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina, Sala Kameralna (sala odsłuchowa),
ul. Narutowicza 20/22 oraz miejsca ekspozycji i miejsca porzucenia fortepianów
produkcja: Festiwal Dialogu Czterech Kultur i Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina
Przez pierwsze trzy dni (od 6 do 8 września) sześć fortepianów nasłuchuje miejskiego życia i przekazuje to, co usłyszą, do sali odsłuchowej w Filharmonii.
Można zwiedzić miasto pod kątem fortepianowej mapy, sprawdzić, co dzieje się w poszczególnych miejscach, zwłaszcza że codziennie w godzinach 18.00-20.00 (a 9 września od 20.30) fragmenty swojego repertuaru grają dla fortepianów łódzcy twórcy.
Sala Kameralna Filharmonii im. Artura Rubinsteina czynna będzie codziennie w godzinach 10.00-24.00 na zasadach dźwiękowej galerii sztuki, która umożliwi odmienne doświadczenie miasta, słuchanie go „w całości”.
W środę 9 września Barkarola ma swoją kulminację. Fortepiany wyruszą w ostatnią podróż przez miasto i przez cały dzień można skrzyżować swoje kroki z fortepianowymi „konduktami”. Na zakończenie ich wędrówki, o godzinie 20.30, Salę Kameralną obejmie we władanie śpiewaczka Christina Ascher, wykorzystując wciąż trwającą transmisję. Spektakl jest biletowany.
Porzucone fortepiany będą wciąż nasłuchiwać otoczenia, zaś do pustych miejsc ekspozycji warto ponownie zajrzeć już w dniu ich podróży. Sala odsłuchowa będzie działać do 12 września włącznie, a w programie znajdą się okazjonalne interwencje artystyczne na opuszczonych fortepianach.
Kompozytor tworząc dokumentację ścieżki dźwiękowej miasta, zaprasza artystów, a także – na zasadach otwartego mikrofonu – wszystkich, którzy zechcą wyrazić siebie przed fortepianami. (Antoni Beksiak)
Georg Nussbaumer – (ur. 1964) pochodzi z Linzu, mieszka w Wiedniu. Pracuje jako kompozytor i autor instalacji. Realizacja jego kompozycji wymaga często szczególnie rozbudowanych instalacji, szerokiej gamy instrumentów, różnych urządzeń, wideo, a nawet zwierząt. Wystawia swoje instalacje-opery w najróżniejszych miejscach, takich jak bunkier, porzucona kopalnia, stacja kolejowa, kryty basen z kąpiącą się publicznością. Był artystą-rezydentem programów „Djerassi Resident Artist” i „Villa Aurora”.
www.members.aon.at/georgnussbaumer
Christina Ascher – studiowała śpiew w Juilliard School w Nowym Jorku. Po okresie współpracy z operami w Chicago i Dallas, przeniosła się do Europy, gdzie śpiewała główne role m.in. w Bonn, Berlinie, Hamburgu, Monachium, Zurychu. Do połowy lat 80. jej specjalnością był Mozart, Rossini, Strauss i Wagner, później poświęciła się muzyce współczesnej i teatrowi muzycznemu. Współpracowała m.in. z Berio, Bussottim, Dallapiccolą, Dusapinem, Haubenstockiem-Ramatim, Křenkiem, Peterem Ablingerem i Georgiem Nussbaumerem.
www.christina-ascher.com